tiistai 20. toukokuuta 2014

Virallinen opiskelupäivitys


Mun toukokuun loppupuolisko on pakattu aika täyteen opiskelua, mutta oon siitä aika hyvillä mielin ja itse asiassa oon ollut aika innoissanikin joistakin opiskeluprojekteista. Tässä vaiheessa valmiina on sosiologian essee, jossa sovelsin sosiologisia väkivallan teorioita tapauskertomukseen. Valitsin mun aiheeksi uutisissa vastaan tulleen LGBT- eli seksuaalivähemmistöihin kohdistuvan väkivallan Venäjällä. Aihe osoittautui aika hyväksi valinnaksi, koska sitä pystyi käsittelemään monipuolisesti eri tasoilla ja sosiologinen näkökulma aiheeseen oli kiinnostavan erilainen kuin sosiaalipsykologinen, johon oon tottunut.

Eheh, luulin etten harrasta selfieitä, mutta tää kuva osoittaa mun selvästi olevan väärässä
Viime viikolla meillä oli kolmea terveyspsykologian luentoa pitämässä ranskalainen madame, joka puhui osittain ranskaa ja esimerkiksi alla olevan kuvan luentoesityksessä koko taulukkokin on ranskaksi. Jos ei kuunnellut kovin tarkkaan ei voinut olla varma oliko opetuskielenä ranska vai englanti, mutta joka tapauksessa luennoilla oli paljon mielenkiintoista asiaa. Niillä käsiteltiin fasilitointia psykoterapiaryhmäkontekstissa ja mun kiinnostus fasilitointiin nousi taas luolastaan. Enemmän mua tosin kiinnostaa organisaatiofasilitointi, mutta noiltakin luennolta sai hyviä vinkkejä käytännöntyöhön. On ollut myös hauska opiskella vaihteeksi käytännöllisempää näkökulmaa tulevien psykologien kanssa eikä pelkästään teoriapuolta, joka alkaa olla vähän liiankin tuttua neljän vuoden sosiaalipsykologian opintojen jälkeen.

80-luku ei ole palannut Portugaliin, vaan näillä on aika monilla luonnostaan tuollaiset kiharat
Overview of Group Leadership Skills
Rustailin eilen tehtävälistan opintoja varten. Ainakin mua monesti helpottaa kirjoittaa ylös mitä pitää tehdä, niin ei tarvi huolehtia siitä muistaako varmasti kaiken ja vielä ajallaan. Oon huomannut, että varsinkin illalla kun pyörii liikaa ajatuksia päässä nukkumaan mennessä, on hyvä keino listata ne ylös ja saada ne niin pois mielestään. Kun ne on paperilla, niiden ajattelun voi hyvin lykätä huomiseen.


...ja ehkäpä juuri siksi mun asunnosta löytyy aina jos jonkinlaista muistilappua perinteisellä plussa-miinus-listauksella tehdyistä ja tekemättömistä tehtävistä. Ja ehkäpä juuri siksi joku mun rakkaista vierailijoista oli jättänyt mulle (taas!) tällaisen yllätyksen ikkunaoveen. (Onko noille joku oikea sanakin olemassa?)


Tässä samalla kuva mun pienestä ja sinertävästä huoneesta täällä. Olis jotenkin huijausta raivata se näytöskuntoon ennen kuvanottoa, joten tässä se kaikessa komeudessaan.

© Jape
 Ja kun nyt päästiin tähän huonekysymykseen kiinni, niin tässä vielä muutama kuva näköaloista eri aikoina. Ikkunasta näkyy vähän kulumaa ottaneiden rakennusten yli kirkontornit, merenlahti ja vastaranta.

29.3.14 17:39
18.5.14 17:22
13.5.14 20:36
13.5. 21:56
 Ja juuri tällä hetkellä täällä on pitkän hellejakson jälkeen tällaista. Pystyin ottamaan kuvan nyt kun sade hetkeksi hellitti. Tänään päivemmällä täällä oli +16 astetta ja Helsingissä +26. Osat vaihtuivat! (= täydellinen opiskeluilma)

20.5.14 18:59
Márcio opiskelee mun kanssa.


Ja viimeisenä ilmoitusasiana: ei sillä että laskisin päiviä, mutta enää 38 päivää mun unelmien savolaisen saapumiseen!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti